Saksamaalt matkaauto ostmine

Kuna eelmised matkaautod olid oma ressursid meie käes ammendanud, siis hakkasime hooaja lõpus uue auto peale mõtlema. Esmalt panime paika nõuded uuele matkaautole ja seejärel hakkas portaalide sobiva sõiduki otsimine. Järgnevaks oli vaja kokku leppida ostutingimused, transiit Saksamaalt Eestisse ja lõpuks juba sõiduki arvelevõtmine Eestis.

Matkaauto valik

Varasem masin vastas igati meie nõudmistele ning seetõttu erilist arutelu erineva mudelivaliku osa ei tekkinud. Et Bürstner on meie jaoks tõestanud oma kvaliteeti ja kasutuskindlust, siis jäime sellele truuks. Põhilistel kriteeriumiteks olid 3,5 t täismass ja 5 istekohta. Olles teadlik ning omades kogemusi Bürstneri poolintegreetitud limited mudeli mugavustega, siis olime samuti orienteeritud maksimaalse varustusastmega masinale mida nendele kriteeriumitele vastavalt pakutakse. Olime otsustanud, et matkaauto ei pea olema täiesti uus, aga uueväärne.

Karavanide netiportaalid

Tehes vaatlus meie autoportaalis, oli kindel, et järelturult me sellist matkaautot Eestist ei leia, samuti sai pakkumine võetud Eesti Bürstneri edasimüüjalt, kuid kelle pakutud tarneajad osutusid meie jaoks liialt pikaks. Sellest tulenevalt tuli pilgud pöörata välismaistesse portaalidesse, eelkõige Soome Nettikaravaani ja Saksa Mobile. Nettikaravaanis on hinnatase üldjuhul kõrgem ja kindlat mudelit otsides valik üsna kitsas.

Lehitsedes paar nädalat Mobilet, jäi silma sobiv auto soovitud varustusega. Valituks osutus 2022. aasta Bürstner Limited T 726. Tarneajaks oli esialgu märgitud 6 nädalat ehk 15. oktoober, kuna tegemist oli Saksa firma edasimüüja rendiautoga, kuid eduka läbirääkimise käigus õnnestus sõiduki tarneaeg tuua kuu aega varasemaks.

Müüja taustauuring sai tehtud Googlest leitud info ja varasemate arvustuste põhjal. Tegemist oli suure Bürstner karavanide vahendajaga, kelle käibeks on ca 250 autot aastas. Suhtlus müüjaga oli viisakas ja konkreetne. 

Uurides müüjalt veel üksikuid detaile, sai otsus üsna kiiresti tehtud ja broneerimistasu makstud. Koos broneerimisarvega saatis müüja ka koopiad sõiduki dokumentidest et kõik ikka soovitule vastaks. Seejärel algas ootamisaega ja matkaautole järeleminemise reisi planeerimine.

matkaauto-saksast

Eeltegevused sõidukile järeleminekuks

Paar nädalat enne tarneaega edastasime müüjale kogu vajalik info transiitnumbriteks ja kindlustuse tegemiseks. Valisime 9-päevased numbrid, mis vormistati auto üleandmise päeval. Eksportnumbrite vormistamine koos kindlustuse ja asjaajamisega kokku 250 eurot, ilmselt ise asja vormistades saab teenustasult kõvasti kokku hoida aga eeldab ka kohaliku autoregistri eluolu tundmist.

Umbes nädalapäevad enne teavitas müüja meid ühest pisivigastusest – markiisijalg oli kõver – viimase rentniku käes kannatada saanud, mistõttu pakkus müüja hilisemat üleandmisaega, aga meile see ei sobinud, sest lennupiletid oli ostetud ja leppisime kokku, et müüja saadab varuosad hiljem järele ja teeme vahetuse ise.

Vahetult järgimineku eel väljastas müüja arve ülejäänud summale, mille enne teeleasumist Eesti pangas ära tasusime. Võib valida ka kohapeal tasumise, aga sellisel juhul võib laekumine aega võtta ja pead kohapeal ootama tunde kui mitte päevi. Meie valisime „põrsa kotis“ ehk maksime enne kaupa nägemata ära. 

Reisi planeerimine

Matkaauto asus Frankfurdist 100 km põhjapool, mis sobis hästi lennugraafiku ja ühistranspordiga.

Kuna varasemalt olime planeerinud selliseid reise pigem ajasäästlikult ja reisisime sama päeva hommikul väga varajase lennuga, siis sel korral võtsime rahulikult. Et olla ise puhanud, lendasime kohale eelneval päeval ja auto kättesaamine jäi järgmisele päevale. Varasematest kogemuste põhjal varajasel hommikutunnil reisi alustamine ja pikk päev on üsna stressirohked.

Tagasisõidu ööbimised planeerimise muidugi matkaautos, mitte hotellis ning olime juba arvestanud, et matkaautos ööbimiseks vajalikud tarbevahendid soetame peale auto kättesaamist.

Kohalejõudmise osas sujus kõik hästi, järgmisel päeval nautisime hotelli rikkalikku hommikusööki, seejärel lühike sõit ühistranspordiga ja peagi ootas meid ees auto üleandmine.

Matkaauto ostu vormistamine ja üleandmine Saksamaal

Meie saabudes oli auto veel pesus ja kuna meiega tegelenud müügiinimene puhkusel, siis vastu võttis meid firma tegevjuht isiklikult, kes viisakalt vabandas ja pakkus meile ootamise ajaks kohvi. 

Üleandmisel tutvustati meile matkaauto kõiki võimalusi ja kasutamist. Kontrollisime vastavust kuulutusele, sest suurte firmade puhul, kus autosid on palju, võib esineda ka eksimusi. Kontrollisime üle kogu kirjas olnud lisavarustuse, VIN-koodi vastavuse ja kõik ülejäänud tehnilised andmed, et vältida kuulutuses kirjeldatu ja tegelikkuse erinevusi.

Kohapeal kulus umbes paar tundi auto ülevaatamiseks ja vormistamiseks. Kogu suhtlus oli sõbralik ja viisakas.

Lisaks pakiti müüja poolt kaasa vajalik stardikomplekti tagasireisiks (gaas ja wc keemia), toredad firmakingitused ning samuti saime ka veepaagi müügiplatsil ära täita.

matkaauto-saksast

Transiit Saksamaalt Eestisse

Peale auto kättesaamiseks oli esimeseks sihtkohaks IKEA, et osta vajaminev kraam tagasisõiduks, nt voodiriided ja rätikud. Ees ootas 2000 km koduteed.

Et kilomeetreid võita, valisime sõitmiseks kiirteed ja seetõttu sõidu osas suurt midagi rääkida ei ole. Mõned ummikud Saksamaa poolel, teemakse meie teel ei olnud, söögipeatuste jaoks põikasime kiirteelt kõrvale ja eelistasime väikelinnade kohvikuid tanklatele, et vähegi tutvuda kohaliku eluoluga. Ööbimiskohtade jaoks kasutamise Park4night abi. Neljapäeva õhtupoolikul alustasime sõitmist ja pühapäeva lõunaks olime Eestis.

Matkaauto registreerimine Eestis

Sõiduki registreerimiseks Eestis on vaja sõidukiga transpordiametisse kohale minna ja seda on soovitav teha esimesel võimalusel, ajal mil ekspordinumbrid veel kehtivad. Sõiduki esmakontrolli aeg ARK-s oli meil juba eelnevalt aegsasti broneeritud, sest tihtipeale on järjekord paar nädalat.

Esmakontrolli käigus kontrolliti sõiduki vastavust dokumentides olevatele andmetele, turvavööde vastavust istekohtade arvule, rehvimõõte ja miskipärast mõõdeti üle ka sõiduki laius. Et asjaajamine kiiremini sujuks on soovitav enne esmasesse kontrolli minekut täita Transpordiameti e-büroos sõidukiga seotud andmed koos sõiduki tehnilise info ja ostu-müügi tehingu andmetega.

Kuna meie uus matkaauto oli Transpordiameti sõnul esimene Eestis, siis peale ülevaatust tehti tehasesse ka järelpärimine tüübikontrolli saamiseks. See võib aega võtta kuni 30 päeva, meie õnneks piirdus see 4 päevaga. Kui puuduseid ei esine on võimalik koheselt peale esmast ülevaatust sõiduk Transpordiameti büroos ka registreerida.

Käibemaksu tasumine

Kuna meie soetatud sõiduk kvalifitseerus EL käibemaksuseaduse silmis uueks sõidukiks, siis kaasnes sellega ka sihtriigi käibemaksu tasumine. Seaduse mõistes on uueks sõidukiks kuni 6 kuu vanune või alla 6000km läbinud sõiduk. Sellise sõiduki ostmiseks teisest EL liikmesriigist mittekäibemaksukohuslasena tuleb tasuda esmalt käibemaks sõiduki asukohariigis ja lisaks ka Eestis enne sõiduki arvele võtmist. Käibemaksukohuslasena on aga võimalik soetada sõiduk EL-siseselt ilma käibemaksu tasumata ja piisab ainult sihtriigis tasumisest. Kuna meie soetasime sõiduki eraisikuna siis tuli peale Eesti käibemaksu tasumist ja sõiduki arvelevõtmist esitada sõiduki müüjale dokumendid sihtriigi käibemaksu tasumise kohta ja taotlus Saksamaalt käibemaksu tagasisaamiseks. Üllatav bürokraatia, aga õnneks asjad toimivad ja umbes kuu ajaga tehti ostuarvel olnud käibemaksu tagastus.

Kokkuvõtvalt on uue sõiduki puhul asjaajamine lihtsam käibemaksukohuslaste vahel, kui aga kannatust jagub siis saab ka füüsilise isikuna ilusti hakkama. Kui aga sõiduk on ostuarvel vanem kui 6 kuud ja läbisõit üle 6000km (täidetud peavad olema mõlemad kriteeriumid), siis sihtriigi käibemaksuga arvestama ei pea ja ost-müük toimub nagu ühe riigi siseselt.

matkaauto-saksast

Kokkuvõtteks

Meie kulud olid kahe inimesega sõiduki toomisel kokku 940 eurot (transiitnumbrid 250 eur, lennupiletid 180 eur, hotell 120 eur, ühistransport 40 eur, kütus 350 eur). Kokku saab hoida hotellilt, kui lennata varahommikul ja kütust tasub tagasiteel tankida Poolas. Treileriga tellides andsid päringud matkaauto toomise hinnaks 2200 eurot.

Meile oli see kolmas “põrsas kotis” autoostmine Saksamaalt ja ei pidanud ka sel korral pettuma. Arvestame võimalike riskidega, aga kui sihiks on kindlatele kriteeriumitele vastav sõiduk, siis Saksas on pakkumisi kordades rohkem ja hinnad ka koos toomisega soodsamad kui Eestis. Oma kogemustele tuginedes julgustame matkaauto ostusoovi korral vaatama laiemat pilti ja suuremat valikut kui kohalik turg pakub.

LOE LISAKS:

Sul on küsimusi seoses matkaauto või reisimisega?

Võta ühendust.

Marvin Laanemäe, MOOVER OÜ

1 comment

Comments are closed.